System Edukacyjny LUMEN Rozwiązanie
zadania - z wyjaśnianiem interakcyjnym Level 0 Level 1 Level 2 Example - Interactive mode Copyright the Queen Jadwiga Foundation Przedstawiony jest przykład jednej
sesji pracy systemu „LUMEN”. System otrzymuje dowolne równanie do
rozwiązania i musi wybrać metodę jego rozwiązania. Jest
to tylko jeden aspekt możliwości systemu. Podane rozwiązanie
(wersja szczegółowa) wyjaśnia szczegółowo każdy krok
rozwiązania. Tego typu stosunkowo złożony problem nie
używa interakcyjnego ,zanudzania” użytkownika pytaniami typu
wprowadź kolejną „liczbę”. Zakładamy, że po
przeanalizowaniu pewnej liczby nietrywialnych przykładów uczeń
będzie w stanie zrozumieć i umieć wyjaśnić
rozwiązanie podobnych problemów. System może generować zadania
o podobnym stopniu trudności lub też rozwiązywać zadanie
podane przez użytkownika. System jest na etapie testowania i będzie
rozbudowywany i przystosowywany do wyjaśniania problemów z różnych
dziedzin takich jak fizyka, chemia czy biologia. Bardzo duży nacisk
kładziemy na rozumienie i umiejętność rozwiązywania
i wyjaśniania zadań tekstowych. System będzie
wyjaśniał w dowolnym języku. System edukacyjny „LUMEN” jest
jednostką wyjaśniającą SUS-a. W pierwszej wersij
SUS-owskiej ta jednostka (moduł) przeznaczona była do
wyjaśniania tak innej maszynie jak też człowiekowi problemów,
które SUS bardzo dobrze rozumie. W naszym ujęciu rozumienie zakłada
zdolność wyjaśniania nabytej wiedzy. Dlatego w
przeciwieństwie do paryskiej grupy, która kładzie ogromny nacisk na
sprawne rozwiązywanie testów (szlifowanie) nasza metoda badania
efektywności uczenia zakłada badanie nabywania
umiejętności wyjaśniania wcześniej nabytej i bardzo
dobrze rozumianej wiedzy. Umiejętność wyjaśniania toku i
sposobu rozwiązania problemu (zadania) to najważniejszy cel uczenia
opartego na rozumieniu. Nie wdając się tu w szczegóły tego
typu problemów związanych z rozumieniem i wyjaśnianiem, które
będą przedstawione w kolejnym numerze Journal of Understanding
warto wspomnieć tylko o jednym aspekcie tych zagadnień. Mianowicie,
chodzi tu o problem szlifowania wiedzy testowej. W podanym przykładzie
można zauważyć złożony problem (w kontekście
uczniowskiej oceny) który jest rozłożony na kilka podproblemów.
Istniejące pakiety obliczeń symbolicznych takie jak Mathematica bez
trudu taki złożony problem potrafią rozwiązać. Jest
więc nieroztropnie starać się ‘za wszelką cenę’
dążyć do szlifowania sposobu rozwiązywania tego typu
problemów. Bardzo dobre rozumienie sposobu rozwiązywania tego typu
problemów i umiejętność wyjaśniania to zupełnie inny
aspekt tego testowego szaleństwa. Proponowany przez nas sposób
prezentacji rozwiązania (podpowiadanie) zakłada znajomość
kategorii opisujących dany problem. Wyjaśnianie jest wielostopniowe
i wieloaspektowe posiłkujące się SUS-owskim algorytmicznym
sposobem rozwiązywana tego typu problemów. Niska interaktywność
na etapie wyjaśniania to SUS-owki paradygmat utrzymywania
całości nawet kosztem utraty szczegółów rozwiązywanego
problemu. Implementowany jest już moduł pozwalający na
interakcyjny sposób badania zdolności rozumienia i wyjaśniania.
Nasze nowe podejście (copyright). Uczeń dostaje zadanie i musi
wyjaśnić SUS-owi każdy krok rozwiązywanego problemu. |
Copyright the Queen Jadwiga Foundation Adres: The Queen Jadwiga Foundation |