Rocznica urodzin św. Jadwigi Królowej Zbliża się kolejna rocznica urodzin św. Jadwigi Królowej.
Jadwiga urodziła się na Węgrzech lecz Jej związki z
Polską były bardzo silne. Jej Ojciec Król Ludwik był królem
węgierksim ale był również królem polskim, a Jej babka, matka
Króla Ludwika, przez pewien czas sprawowała władzę w
zastępstwie Króla w Polsce, przebywając na zamku wawelskim. W
Polsce okupowanej, św. Jadwiga Królowa, która jest symbolem wyzwolenia,
w czasach okupacji jest bardzo świadomie usuwana ze
świadomości narodu polskiego. Jak głosi przepowiednia, Polska
odzyska niepodległość wtedy gdy opadnie „zasłona” w
ołtarzu Czarnego Krucyfiksu. Bardzo niepokoi fakt, że władze
kościelne tak bardzo identyfikują się z władzami
okupacyjnymi i starają się wszelkimi sposobami usunąć
wpływ przykładu św. Jadwigi Królowej. Po ustąpieniu Papieża
Benedykta XVI lewicowe i lewackie środowisko Watykanu może jeszcze
bardziej utrudnić rozwijanie kultu św. Jadwigi Królowej tak bardzo
dzisiaj potrzebnej Polsce i światu. Jako podarunek od QJF dla św.
Jadwigi Królowej prezentujemy w Art&Science Gallery nowo
zaaranżowaną ekspozycję prac jak również nową
ofertę zakupu prac w naszej galerii. Środki uzyskane ze
sprzedaży prac pozwolą na dalszy rozwój QJF-u. Prezentujemy
też uaktualniony zbiór kolekcji Strzeleckiego jak również rezultat
prac nad operą „Św. Jadwiga Królowa”. W Melbourne czynna jest wystawa post-impresjonistów. Wystawa nie zawiera
zbyt wiele znaczących prac jednakże pozwala na zapoznanie się
z dorobkiem tej dość ważnej grupy twórców mających
duży wpływ na rozwój sztuki XXI wieku. Prace Seurata i Signaca
dwóch czołowych twórców post-impresjonistów były osadzone w
szerszym kontekście poszukiwań artystycznych ówczesnego
Paryża. Co jest jednakże interesujące w kontekście naszej
Art&Science Gallery to fakt, że post-impresjoniści (Signac i
Seurat) opierali swe wizulane odkrycia bazując na pracach naukowych
dotyczących percepcji wzrokowej. Technika malowania polegająca na
wykorzystaniu efektu mieszania pigmentów nie na palecie ale w procesie
postrzegania ich, podobnie jak dzisiaj wykorzystuje ten efekt technika
kolorowej telewizji, to rezultat zastoswanie wyników badań nad
percepcją wzrokową. Prace zamieszczone w naszej galerii w bardzo
dużym stopniu odnoszą się do naukowych rezultatów jak też
naukowej wiedzy. Pejzaż micro-macro wykorzystuje nasze poszerzone pole
widzenia. które jest możliwe dzięki wykorzystaniu naukowych
instrumentów takich jak mikroskop czy tekeslop. Niewielu Polaków
zamieszkujących w Wiktorii zdaje sobie sprawę z tego, że
rokroczne wystawy organizowane w National Gallery of Victoria zawdzięczają
swoje istnienie badaniom prowadzonym
przez prof. Z. Les na Melbourne University. Prowadząc badania prof. Z.
Les współpracował przez pewien czas z National Gallery of Victoria
mając bezpłatny wstęp na wszystkie imprezy tejże galerii.
W tym czasie była to bardzo znaczącą pomoc
umożliwiająca korzystanie ze zbiorów NGV w prowadzonych badaniach.
Ówczesny dyrektor NGV zainspirowany prowadzonymi badaniami zorganizował
pierwszą niespotykaną w Australii wystawę prac Rubensa, która
cieszyła się ogromnym powodzeniem w Australii. Dzięki tym
cyklicznym wystawom społeczność nietylko wiktoriańska
mogła zapoznać się z pracami najlepszych twórców europejskich.
Szkoda, że w appendiksie wystawy neoimpresjonkistów nie znalazło
się miejsce na zaprezentowanie prac naszej Art&Science Gallery.
Będziemy starali się aby w przyszłości tego typu ‘gafy’
tak kuratora jak też dyrektora galerii się nie powtarzały.
Będziemy też przypominać o mającej się odbyć wystawie
trzech polskich mistrzów jednakże to w dużej mierze będzie zależeć
od ustąpienia władz okupacyjnych i przywrócenia naszemu narodowi
wolnego państwa. W sobotę byliśmy na kolejnym corocznym koncercie muzyki na
wolnym powietrzu wykonywanej przez orkiestrę symfoniczną
filharmonii melberneńskiej. Ostatnie słoneczne dni w Melbourne nie
skłaniają do tego typu rekraacji gdyż większość
melbernian korzysta z wyjątkowo ciepłej wody i bardzo małej
fali. Nam też ledwie udało się zdążyć na
koncert gdyż wcześniej skuszeni urokami kąpielowego
szaleństwa odświeżaliśmy nieutracone przecież
techniki pływania. W ostatniej chwili udało nam się
dostać do muszli koncertowej i jako znaczący bywalcy imprez centrum
kulturowego w Melbourne dostaliśmy bardzo dobre miejsce. Beethoven – 2
symfonia jak też 2 koncert fortepianowy stanowiły przykład mistrzowskiego
wykonywania tego typu utworów przez naszą symfoniczną
orkiestrę. Ostatni ‘utwór’ to szok dla nas wszystkich. Byliśmy jednakże
bardzo mile zaskoczeni reakcją publiczności, która w czasie
wykonywanie tej muzyki „z piekła rodem” niejakiego Bartoka,
zaczęła opuszczać miejsca jeszcze w trakcie wykonywania tego
zgiełku, a zaraz po jego zakończeniu zabrakło tradycyjnych
owacji. Jest to pewien wpyw krytycznego podejcia QJF-u na to co nam jest
serwowane przez tzw. „kolegium kulturalne” złożone głównie z
feministek i lewaków. Mamy nadzieję, że jest to kolejny znak dla
eksperymentatorów spod ciemnej gwiazdy dający im jasno do zrozumienia,
że Melbourne to nie Los Angeles. |
Adres: The Queen Jadwiga
Foundation |